n%C3%A4kym%C3%A4t%C3%B6n%20anna-normal.j

Nyt on Anna-parka niin pieni että katosi kuvasta. Annaa on maksettavana 0,32 € ! Seuraavasta ja tällä näkymin viimeisestä tilistä saa häipyä sitten kokonaan, piilotelkoon siihen saakka muiden takana, pelkuri.

Aloitin uuden vuoden pienellä puhdistautumisriitillä. Siivosin kylpyhuoneen, ajoin hiukseni puolin sentin mittaiseksi ja kävin suihkussa. Kyllä, koko letti lähti. Minulla on ollut keesi jo jonkin aikaa ja olin jo hieman kyllästynyt siihen, ainaista laittamista ja töissä lakin alla hirveä. Päätin siis kasvattaa vaihteeksi "normaalin" lyhyen tukan, ja totesin että helpoin tapa on leikata kaikki pois ja aloittaa alusta. Samalla säästän ainakin parin kuukauden kampaamomaksut. Sopii minulle! Muistan että jo yläasteikäisenä joku kampaaja sanoi että minulla on niin hyvä kallon muoto että voisin olla vaikka kalju. Eikä tämä hassumpi olekaan. Ja mikä mukavinta, saan taas järkyttää työkaverit.... :-D

Eilen jouduin käymään kaupassa ja hakemaan bensaa, koko lysti lähes 120 €. Minulle tuntuu tulevan nykyään rahan käytöstä lähes fyysinen pahoinvointi. Henkeä ahdistaa ja oksettaa, vaikka mitään turhaa en ostanut, töihin pitää päästä ja ruokaa on syötävä. Ehkä kaiken tavaran hävittämisen aikana olen vihdoinkin alkanut tajuta ostamisen turhuuden. Minimalisointi tuntuu mielekkäältä tällä hetkellä. Vaatekaappi on siisti ja tilaa alkaa tulla muuallekin, vielä on toki raivattavaa, mutta onhan koko vuosi aikaa.

Olen viime aikoina miettinyt uhkapelaamista, lähinnä Veikkauksen pelejä ja RAY:n peliautomaatteja. Lähes kaikki tuntemani ihmiset lottoavat enemmän tai vähemmän. Keno on suosittua myös, joskus sujahtaa jokunen euro kauppareissulla peliautomaatteihin. Mutta tunnen myös ihmisiä jotka pelaavat liikaa. He puhuvat kuinka joskus voittivat 165 € hedelmäpelistä jne. Eivät koskaan siitä paljonko peleihin on mennyt. Eräs tuttavani uskoo tosissaan voittavansa lotossa pääpotin joku päivä. Siis täysin selväjärkinen ihmisen ja täysin tosissaan. Herätys! Hän on myös aina rahaton. Hän on vanhempi ihminen, no alta kuudenkymmnen vielä, mutta ei omista minkäänlaista korttia eikä käytä nettipankkia, vaan joka tilipäivä käy pankissa maksamassa laskut ja nostaa jäljelle jääneet rahat lompakkoon. Sitten pelaamaan ja kaljaa ostamaan. Viikko tilipäivästä kaikki on mennyt. Ei malta ostaa uusia vaatteita vaikka vanhat lähes hajoavat, monenlaisia vaivoja on mutta ei hae lääkkeitä, kun ovat kalliita. Voi helvetti, tekisi mieli ottaa kiinni ravistella kunnolla!

Pelaanhan minäkin tavallaan kun laitan rahaa rahastoihin, minulla on tämänhetkisen hajautuksen perusteella noin 25 % mahdollisuus hävitä rahani. Viiden vuoden päästä häviön mahdollisuus on pudonnut noin 10 %:iin. Mutta kun katsotaan säästöjen määrää vaikka 20 vuoden kuluttua, kummalla on todennäköisemmin rahaa säästössä, minulla vai lottoajalla? Voisin laittaa rahaa likoon itseni puolesta. Jos olisin vedonlyöjätyyppiä. :-) Vähän leveämpiin eläkepäiviinhän minä tähtään sijoituksillani, en pikaiseen rikastumiseen. Toki jos joku ostaisi minulle kasan ässäarpoja niin mielihyvin ne raaputtaisin!

Oikein hyvää alkua vuodelle 2014!